søndag 28. juni 2009

Dag 30: Kvinesdal - Lindesnes - 60 km


Kvinesdal


Gamle E39 over Lyngdalsheiene - Autostrada for
en syklist søndag formiddag!


Statens Oljeselskap har holdt meg med kaffe


Lindesnes 28. juni kl. 14.30.


2930 kilometer


Le Tour de France? Oui, je suis prepare.... pour regarde
dans le television!


Velkomstkomité

Etter å ha holdt mygg og knott med mat noen nattetimer på den nedlagte søppelfyllinga i Kvinesdal, våknet vi søndag og stilte hodene inn på : "opp og ned, varmt, men vi kommer frem". Vi startet rolig på gamle E39 og stigningene oppover mot Lyngdalsheiene. Selvfølgelig kom vi til en campingplass ca. 300 meter etter at vi hadde begynt å sykle....Trestjerners, alle fasiliteter og forkynning på kjøpet (Sarons Dal). Bakkene opp til Lyngdalsgheiene ? Pøh, ikke noe problem. På toppen kunne vi cruise avgårde midt i veibanen på et søndagsstille og lite trafikert strekk. Fin sykkelopplevelse i dag også gitt ! God betaling for svettedråpene når det begynte å helle nedover, og milene til Lyngdal gikk som en røyk. Men det var varmt ! I Lyngdal ville jeg stanse på Statoil og kose meg litt, mens Rasmus hadde lyst til å forte seg videre. Men nei, her skal det ikke fortes, far skal ha kaffe, pølse i brød og en energisk drikke. Dessuten en prat med en interessert Lyngdøl som ville høre nærmere om turen og forklare veien videre.

Strekket fra Lyngdal over til Spangereid (20 km, hvor de siste 12 km ut til fyret begynner) var litt mindre pøh, men det gikk det også. Muligens de bratteste opp / ned bakkene på hele turen. Jeg synes litt synd på Rasmus som måtte slite med de, men han er tøff og tok det med et smil. Det ble gitt disp til å sykle uten hjelm oppover, og på toppen stilte jeg det ukorrekte spørsmålet: "Rolig nedover uten hjelm, eller villmann med hjelm ?" Det ble en kombinasjon...

Og så var det flatene ut mot fyret da. Jeg kjente at pedalene gikk saktere rundt. Rasmus derimot nappet litt i og forsvant avgårde. Hva er dette, tenkte jeg ? Vil du ikke komme frem, eller bare nyter du følelsen ?

Men Lindesnes dukket opp, Rasmus ventet bak en sving , og sammen kunne vi trille inn til fyret, mor og far var velkomstkomite med kaker og greier og alt var stor stas. Obligatorisk fotografering og prat med fyrvokteren som har en egen nettside (http://www.lindesnesfyr.no/?page=301&menu=55&id=759) om Nordkappere som ankommer. Og jeg tenkte; Lindesnes er egentlig bare enda en fin plass i Norge. Fyret har nok i seg selv ikke vært målet for turen, men mer et påskudd for å få oppleve 30 fine dager på tur.

Takk til Anne Gro, Hanna og Rasmus for at jeg fikk gjennomføre denne egotrippen, og enda engang til Hanna (17) som er så søt og som har vært web-redaktør. Overført bilder fra mms og redigert mine mer eller mindre slurvete innlegg sendt fra både her og der.

God sommer til dere som har fulgt med, og takk for hilsner, nå må jeg rekke toget til jobben....

10 kommentarer:

  1. Tom-Ingar Bjørndal29. juni 2009 kl. 13:03

    Gratulerer med en fantastisk prestasjon Eirik!
    Det har virkelig vært hyggelig å følge din reise sørover i vårt fantastiske land, og veldig morsomt å lese små historier om ulikheter mellom både mennesker og natur.
    Mvh Tom-Ingar som sitter i 5.etg i Bjørvika

    SvarSlett
  2. Cecilie Stenersen29. juni 2009 kl. 14:45

    Gratulerer Eirik!
    Jeg har også kost meg veldig med reisebloggen din. Jeg vil påstå at du har en alternativ karrieremulighet som reiseskribent hvis du skulle ha behov for å skifte beite :o)

    Hilsen Cecilie Stenersen

    SvarSlett
  3. Tenk så mange du har gledet med interessante og morsomme beskrivelser av turen din - også litt til ettertanke.Vi er litt stolte av måten du har løst "oppgaven". Både Rasmus og du virket helt ubesværet da dere kom fram. Stilig! Nå gleder vi oss til fyldig fotobok med tekst - -

    SvarSlett
  4. Gratulerer med vel gjennomført tur, Eirik! Jeg er imponert, både over sykkelprestasjonen og skribentoppgaven! Du har en bra fremtid der, tror jeg,..hva med en liten sykkelkrim? ;)

    SvarSlett
  5. Gratulerer så masse Eirik- det har vært gøy å følge med på reisen din. Veldig stas å ha dere på besøk i Stavanger. Sees i Sandefjord om et par uker. Klem fra Emil, Mikkel og Christiane

    SvarSlett
  6. Gratulerer og vel gjennomført, Eirik! Det har vært en fryd å følge deg i dine velskervne reise/sykkel/geografi/kultur/mat-besdkrivelser.
    vh
    gamle Erik

    SvarSlett
  7. Gratulerer med vel blåst og kjempefin blogg!

    Et spørsmål bare: Nå har du syklet 3000 mil og fulgt vestkysten, vet du hvor langt man må regne når man sykler øst/sør?

    Jeg sykler selv om en uke så hvis du har andre tips til utstyr eller diverse så er jeg veldig takknemlig for det!

    SvarSlett
  8. Hei Chassi. Heldiggris som skal avgårde ! Har sett på bloggen din, og du ser jo ut til å være en person som kan klare denne turen uten særlig problem ! Ruta du nevner vurderte jeg også, og da må du regne 260 - 270 mil. Antagelig er det litt raskere sykling den veien, iom. at det ikke er ferger og ut/inn av fjorder (men kjedeligere vil jeg mene). Utstyr ? Jada, jeg har synspunkter. Noe spesielt du lurer på ? Hvis du mailer meg på e.dale@online.no, evt. ringer på 99544551 skal jeg svare så godt jeg kan. Hilsen fra Eirik

    SvarSlett
  9. ...nå som jeg har bedre tid, det viktigste:
    - sykkel som er i god stand, punkteringssikre dekk, komfortabel sittestilling som ikke er for aggressiv
    - jeg ble veldig glad i sidespeilet, som ga god oversikt over trafikken bak uten at jeg måtte snu meg hele tiden
    - hvis du velger vesker og ikke henger; Ortlieb !
    - lett og bra regntøy (Norrøna Fjørø) og ovetrekk for sykkelsko
    - kart; jeg kjøpte inn cappelens bil/turistkart i 1:335.000 og kopierte den ruta jeg syklet. Hendig i plastmappa på styreveska.
    - de nye, oppblåsbare liggeunderlagene er supre og anbefales hvis du skal telte (Exped)
    - iPod, når du blir lei av vindsus og din egen hivende pust.
    - jeg tok med ekstra batteri til mobilen
    Håper noe av dette er nyttig for deg, riktig god tur ! Eirik

    SvarSlett
  10. Kjeeeempenyttig! Tusen takk for svar, Eirik!

    Jeg noterer meg alt dette. Turkompisen min har fått seg et sånt liggeunderlag allerede og han er veldig fornøyd. Speil, -genialt. Og ipoden er pakket.

    Du må gjerne bli med hvis du er gira på mer sykling. :)

    SvarSlett