Hovedmålet med turen å se fine deler av Norge i sakte kino fra sykkelsetet, så jeg velger bort korteste vei (E6) til fordel for ytre veger der det går an. Noen som tar turen sykler store deler på E6, men for meg fremstår det som komplett uinteressant å tråkke langs en sterkt trafikert vei som for en stor del er lagt inne i landet og utenom attraksjonene.
Jeg har skikkelig hang-up på kart ! Det er spennende å studere atlaser og andre kart, og som o-løper er det herlig å finne frem i skogen på kart, ha flyt i løpingen og kjenne at du har kontroll på vegvalg og at postene ligger der de skal. Men i vinter er det altså Cappelens bil- og turistkart i målestokk 1:335 000 som har vært gjenstand for nitidig granskning. Og ruta ser i grove trekk slik ut;
Nordkapp - Tromsø - Senja - ferge til Andøya - sørover til Lofoten - ut Lofoten til Moskenes - ferge over til Bodø - RV 17 fra Bodø (kystriksvegen) langs Helgelandskysten til Trøndelag.
Og etter Trondheim ? Vet ikke enda, har lyst å ta den avgjørelsen når jeg kommer så langt, alt behøver ikke være helt spikret heller. Har jeg tid og krefter går jeg for vestlandskysten hele veien nedover. Et annet alternativ er en mer "midtre" variant som ender med Setesdalen ned til Kristiansand.
Jeg har blitt spurt om jeg ikke skal ha GPS. Svaret gir seg vel selv, ref. ovenfor om mitt forhold til (papir)kart. Dette blir altså en fullstendig analog sykkeltur (ehhh... iPod, kamera, mobiltelefon, pulsklokke, sykkelcomputer, lommeradio m.m. unntatt !).
Målet er ellers å klare ca 100 km i snitt om dagen, og kanskje også få et par hviledager uten sykling. Da skulle 4 uker være nok til å gjennomføre turen. Det lengste jeg har syklet før på en dag er 130 km, og da hadde jeg mange hviledager etterpå..... Litt spent er jeg derfor på om målsettingen er realistisk. Jeg innbiller meg likevel at det er forskjell på treningstur og tur. Nå har jeg i tillegg hele dagen på meg og god tid til pauser. De to første ukene er det jo midnattssol, men å ta natta til hjelp for å få nok distanse er ikke noe tema !