søndag 3. mai 2009

Sykkelen

Redskapen som skal ta meg sørover er en gammel og velbrukt Everest Climber med Shimano LX utstyr. Kjøpte den i 1996 for ca. kr. 5500,- såvidt jeg husker. Før denne siste reisen (for sykkelen) har den fått en oppgradering. Bakhjul, frikrans, kjede, kjedeskifter m.m. er byttet. Nye dekk, punkteringssikre og med liten rullemotstand er montert. Bagasjeholdere, vesker foran og bak er innkjøpt osv. Jeg har vært veldig i tvil om jeg skulle velge en lettere sykkel og heller bruke vogn/henger. Folka på Syklistenes Landsforening anbefaler henger på langtur, men jeg har likevel tvilt meg frem til å ha all bagasjen på sykkelen.

Sykkelen veier 14 kilo, syklisten 70 kilo, og jeg regner med ca. 25 kilo bagasje. Så det blir en doning på ca. 110 kilo som triller ut fra Nordkapp. Jeg antar at vekt på sykkel og bagasje vil være relativt konstant hele vegen. Hva syklisten veier etter fire uker er et annet spørsmål, jeg har ikke så veldig mange kilo å avse.

Forhåpentligvis er bremseklosser alt jeg behøver å skifte underveis, men man vet jo aldri. Jeg har med reserveslange, lappesaker, verktøy, ekstra wire osv, så litt enklere ting skal jeg kunne håndtere underveis. Og sykkelverkstedene ligger vel tett i tett nedover kysten, eller ?
For fire uker bytter jeg altså frivillig ut behagelig kontorstol med høy rygg og nakkestøtte til fordel for denne lille sitteplassen......
Et røft estimat: Hvis jeg sykler 2800 km med et snitt på 20 km/t (muligens litt fort på langtur med tung last?) betyr det 140 timer på sykkelsetet. 70 tråkk pr. min (kadens på sykkelspråket) gir 588.000 tråkk på hele turen. Er det krank og lager jeg skal være mest bekymret for, eller kneledd og rompe ?






1 kommentar:

  1. Bra med blogg! Selv er jeg tilhenger av dette mediet sammenliknet med Facebook. Jeg håper du ila turen også husker på å oppdatere tekniske forhold.

    SvarSlett