tirsdag 9. juni 2009

Dag 11: Å - Bodø (noen nautiske mil på ferge)

Perfekt med hviledagen og et transportstrekk på båt samme dag. Da kan jeg hvile og spise meg sydover. Jeg har altså hatt en speed-rorbuferie på ca. 12 timer i Å. (Rorbu = bu for den som ror lofotfiske, ikke noe som er funnet opp i senere tid for turister). Jeg ruslet litt rundt i fiskeværet på formiddagen, og kom bl.a. i snakk med et polsk/kanadisk par som stod og tok close up bilder av tørrfisk. På vei inn i bua mi spurte ho mor om hun kunne få ta noen bilder innendørs. Litt forfjamset svarte jeg ja, og rettet litt på luggen for å se presentabel ut. Hun inn i bua, og knipset i vei - av doen, soverommet, kjøkkenet osv. Jeg sto der med et litt fåret smil og lurte på hva dette dreide seg om, interiørinteressert eller noe ? "I just want to show my friends in Canada what you can get for 500 kroners in Norway". Akkurat. Helt naturlig det.

Ellers har jeg lagt merke til at det er endel motorsykkelkarer som er på tur sammen her oppe (aldri alene). I går kveld kom det f.eks. en skikkelig skummel gjeng drønnende inn i fiskeværet. Av med jakke og hjelm, og så ser du at det er enten grått hår eller ikke hår i det hele tatt, og ganglaget kan indikere isjas her og dårlige hofter der. Altså, det dreier seg om eldre veletablerte karer som ringer hjem til kona og forteller at de er trygt framme med en gang sykkelen er parkert. Snille og greie som lam, ikke akkurat som karene i "Easy Riders" ! Jeg knegger overbærende inni meg, helt til det slår meg at de neppe er mer enn 5 år eldre enn meg...., og ringte forresten ikke jeg til Anne Gro når jeg kom fram i dag ? Hmm. Men, det verste er at de bruker refleksvest utenpå de tøffe skinnklærne !!! For meg blir det en komplett forvirring i det estetiske uttrykket, sikkerhet eller ikke. Jeg, som beveger meg som en snegle i forhold til andre trafikanter, er derimot nødt til å være godt synlig.

Jeg pratet ellers endel med Oddvar, eiern av rorbua. Han fortalte masse spennende (hans versjon vil muligens være at jeg spurte og grov i det uendelige) om Lofotfiske. Hvorom allting er, hans familie var den siste som flyttet fra den ytterste tuppen på Lofoten (Hell) i 1949, og han husket godt spetakkelet som var inne i "byen" Å når alle de tilreisende fiskerne leide seg inn i rorbuene ifb. med Lofotfisket. Det må ha vært noe annet enn spetakkelet jeg opplevde i dag når buss etter buss med turister som rullet inn i Å i formiddag. (NB - jeg er syklist, ikke turist)

På fergekaia traff jeg igjen Tomas fra Tyskland, som bor i Norge som utvekslingsstudent. Vi snakket sammen på flyet oppover til Tromsø for 11 dager siden, han har nå syklet i Vesterålen noen dager og gått litt i fjellet. Tomas skal i samme retning som meg, Kystveien nedover Helgelandskysten. Vi har blitt enige om å sykle sammen en stund, samtidig kommer kompis Sjur til Bodø i morgen for å være med noen dager. Og dermed er jeg plutselig blitt til oss 3. Sikkert sunt for meg, som nå har begynt å utvikle visse eretmittiske trekk.

Ellers ble det en perfekt tre-timers tur over Vestfjorden i sol og stille. Målet for dagen har vært å sitte mest mulig stille & å spise mest mulig, jeg er blitt litt skranten. Men matlysten er på topp, i går spiste jeg en middag kl. 16, en ny middag kl. 21. Klokka 23 våknet jeg av at jeg var sulten, 3 store blingser gikk ned på høykant, og så var jeg klar for søvn. Litt sjokolade blir det også, det virker på meg som det er en retrobølge innenfor sjokolademarkedet for tiden. Nå forefinnes gamle slagere som Toppris, Nero m.m. Det liker jeg. Vil nok kjøre noen produkttester fremover. En ting kan jeg likevel røpe; sjokolade smaker best når det er litt syndig å spise den, ikke når den inntas av fornuftsmessige grunner slik som nå.
I Bodø får jeg overnatting & vask av klær hos en studiekamerat av far (Hans og Gerd). Det skal bli bra. Men, i morgen er det Helgelandskysten som gjelder, jeg gleder meg allerede.


På slang. Smakte litt tørt...

4 kommentarer:

  1. Hei Eirik
    Morro å se at du også har sans for Epleslang av Arild Nyquist. Min favoritt er sangen om postmannen som ligger i hengekøya og drikker rød saft og får alle til å komme hjem til hagen hans for å hente posten sin.
    Stå på, mørekysten nærmer seg ....


    Tore

    SvarSlett
  2. Beste kommentar til nå er fra Vilde som sier at "Onkel Eirik er kul"

    SvarSlett
  3. Du må hilse Hans fra meg også!
    gamle Erik

    SvarSlett
  4. Du har gledet kassadamen på Ica som er fra Lødingen ved å antyde omskolering til nordlending. Fikk nesten rabatt -. Melding fra Gerd og Hans etter avreisen din: Knakende kjekk UNG mann (uthevet ved meg). Lev fortsatt vel!

    SvarSlett