lørdag 13. juni 2009

Dag 14: Stokkvågen - Vega - 97 km

Det skal være mer enn 14000 øyer, holmer og skjær på Helgelandskysten. Kystriksvei nr 17 som jeg sykler på om dagen går som navnet tilsier ikke inne i skogen. Man har altså sett seg nødt til å basere seg på ferger og broer for å frakte syklister og andre kjøretøyer opp og ned over holmer og skjær. Og det gir mye fint og se på. Særlig ble jeg imponert over Helgelandsbroa før Sandnessjøen, det var ingeniørkunst på sitt ypperste.Den er 1065 meter lang, og en av verdens lengste skråstagsbroer. Ellers passerte jeg en fjellkjede kalt; tall foran slektninger (juninøtt). På Alstadhaug beså jeg det nye Petter Dass museet, tegnet av Snøhetta. Stlilig bygg, men var gamle Dassen så framifrå da? Jeg vet han var prest og dikter, men synes ikke jeg fikk særlig tak på hva ved hans virke som begunner et helt museum. Uansett, et visst inntrykk gjorde Russerkirkegården på Tjøtta, der ligger ca 7550 sovjetiske krigsfanger som døde under fangenskap i Norge under 2 verdenskrig. Vi bestemte oss før ett øyhopp, nemlig til Vega.Så her ligger jeg i teltet og hører regnet som har begynt å dryppe, etter nok en flott dag. Til sykkelfolket; som kaptein på laget (selvutnevnt) måtte jeg ta for meg gutta i dag. Det ble kjørt uryddig, rulla fungerte ikke godt nok, og kapteinen måtte ta alt for mange føringer. Etter en alvorsprat forstod de sitt oppdrag; nemlig å gi meg en billig reise nedover Helgelandskysten, og gi meg et bra opptrekk før spurten gjennom Sør Norge. Jeg tror det kan bli noe ut av disse gutta etterhvert. Oj, nevnte jeg forresten at jeg måtte bytte kranken i dag ? Takk til Sykkelboden som brukte like kort tid på jobben som det jeg brukte på å spise en Pizza på Dolly Dimples. Dagens kjøpsanbefaling; alt fra Ortlieb av sykkelvesker. Knallbra! Til sist en hilsen til Elizabeth på PD museet; bygg sykkelen ferdig og Just do it! Det var alt for i dag. Morgendagen ? Den som sykler får se.
Heading for Las Vega!

2 kommentarer:

  1. Eirik!
    Det var så flott å hilse på deg og kompisene, høre på alt du hadde å fortelle om turen, og utstyrs-anbefalingene er kommet godt med. Jeg sender masse gode tanker for turen nedover og følger med bloggen. Har bestillt de siste delene til sykkelen min, så kanskje om et par uker så blir det jomfrutur!
    Beste hilsner - Elizabeth.

    SvarSlett
  2. hvis du gidder ville det vært supert hvis du beskrev dette veistykke nærmere. Hvis man følger rv 17 er det 254 km

    SvarSlett