søndag 7. juni 2009

Dag 9: Sortland - Kabelvåg - 97 km

Da har jeg fått oppdatert med flere begivenheter fra dag 8, så de som er interessert kan sjekke nærmere. Hadde et artig møte underveis.
I dag har jeg hatt akkurat så strøken sykling som jeg har drømt om i hele vinter ! Langs fjorden i medvind, fint vær, Lofotenmassivet foran meg osv. Det blir jo klisjepreget å beskrive naturen, men alle skjønner vel hva jeg mener. Det som er fint med syklingen er at man opplever reisen mye sterkere enn man gjør f.eks. ved bruk av bil. Jeg får lyder, lukter, vind og vær tett på, samtidig som jeg faller inn i en meditativ rytme i timevis. Når jeg samtidig bruker kroppen på en fornuftig måte, synes jeg dette er optimalt. Jeg vil samtidig fremheve muligheten som åpner seg mht. å innta så mye mat, snop, drikke m.m. som jeg vil, helt uten negative konsekvenser.

Når det gjelder mat og drikke, så er ellers prinsippene jeg følger; kraftig frokost som varer lenge, og så alltid spise & drikke før jeg blir sulten & tørst, gjerne middag to ganger om dagen ! På den måten har jeg ikke opplevd noen sprekk, med unntak av episoden i grøftekanten før Tromsø.
Altså i dag; Sortland, Stokmarknes, Melbu. Ferge til Fiskebøl (Lofoten) og derfra til Svolvær hvor jeg kjørte noen runder i sentrum, før jeg fant ut at Kabelvåg fikk bli målet. Her ligger jeg på en flott camping. Været er helt strålende, så det blir en natt med sol. Eksotisk for en søring.


I svolvær

Kabelvåg

På vei innover mot Svolvær hørte jeg Quincy Jones med "The Dude" på spillelista som heter "Hits". The Dude ? Det er meg det, jeg innrømmer at jeg har følt meg litt sånn de siste dagene, etterhvert som jeg har skjønt at jeg kommer til å klare denne turen hvis ikke noe spesielt skjer. Slik har jeg sett det: Jeg kommer ensom syklende inn i et fiskevær, fortøyer sykkelen, slentrer (sykkel)hjulbein inn i landhandelen, kule sykkelklær, slenger en mynt på disken og ber om en kroneis med jordbær. De lokale kikker nysjerrig og hvisker; det lyser Nordkapp-Lindesnes lang vei av den karen, gitt !

Men en sak har alltid minst to sider, så la oss ta på sosiologi-brillene og se nærmere. Hvilke funn gjør vi?
Jo, det man kan observere er følgende; overlesset sykkel parkeres, inn i butikken kommer en middelaldrende mann med grånende, fett hår og plasthatt på hodet. Gir et ustelt inntrykk, ubarbert. Glorete farge på jakke. Tettsittende, helsyntetiske svarte bukser med bleie i rumpa som gir en underlig gange. Lett knekk i knærne. Eplekjekk i stilen. The Dude ? Not !

Men, altså. Nå er det Lofoten som gjelder. Jeg har ca. 14 mils sykling igjen til Moskenes der jeg skal ta båt over til Bodø tirsdag. Jeg har tenkt til å bruke to dager på det strekket, så jeg får tid til litt sight-seeing og litt restitusjon. Henningsvær, Stamsund, Leknes står for tur - værmeldingen lover pent vær. And I've got a licence to chill - for tre uker til ! God arbeidsuke til dere som skal på jobb i morgen.

1 kommentar:

  1. Hei Eirik

    Håpe handa di e bedre? Her ser det ut som vi går mot ei natt til med midnattssol, så det håper jeg du og får:-) Håper Lofoten er flott og at du enda kan glede deg over naturopplevelsene. Ingen tvil om at du treffer mye artige folk underveis... Du skriver veldig bra og hele familien humrer seg gjennom bloggen. Gutta hilser!

    Hilsen Toril

    SvarSlett