torsdag 18. juni 2009

Dag 20: Kristiansund - Molde - 90 km

Her bor jeg

Relativt tidlig avgårde i dag. Var innom Kristiansund Folkemuseum for å skrive rapporten for i går. Krøll med data'n, og hele innlegget forsvant, og er nå skrevet på nytt på husken. Klarte nemlig å legge igjen notatboka mi på biblioteket. Der har jeg skrevet alt jeg vil huske fra hver dag; distanser, gjennomsnittsfart, hendelser, hvor i kroppen jeg hadde vondt akkurat den dagen osv. Men en telefon til biblioteket reddet situasjonen, notatboka blir sendt hjem.

Fin temperatur i dag, men plutselig var vinden dreid til sørvest. Alle som har satt sin fot på vestlandet vet hva det betyr. Fuktig. Og i mitt tilfelle; mitt i fleisen. Men greit nok, har man klart seg i storm på Porsangerhalvøya, så er litt vind langs Atlanterhavsveien niks og nada. Dessuten, hvor om ikke ellers passer det med litt vær enn her ? Atlanterhavsveien, også kalt kystens Trollstigen, består av 7 bruer over 8,3 km, og var ferdigbygget i 1986. En turistattraksjon, og plutselig var alle bobilene der igjen.


Atlanterhavsveien

I serien "Eirik prater med eldre tyske menn på ferie i Norge" har vi idag kommet til Heinz aus Bremen. Statens vegvesen har nå utviklet et helt nytt forbudsskilt, fiske forbudt (!). Derfor står ikke fiskerne lenger midt på A, men på endebruene. Og jeg stoppet og snakket med Heinz jeg. Joda han var på fiskeferie og alt var så skjønt her osv. Og jammen dro han ikke opp en liten knert av en sei også, stor stas i kameratgjengen.

På grunn av motvinden valgte jeg vei nr. 663 til Elnesvågen for om mulig få litt ly av land, kystveien videre til Bud var uaktuell. Gøy å se igjen fjellet Stemshesten på Farstad som jeg har besteget før, og Jendemsfjellet, som var fast treningstur når jeg bodde i Molde perioden 91 - 94. Underveis ble det rast og innkjøp av Oskar Syltes klassiker Ananasbrus. Den sutrete blåsinga til Nils Petter Molvær gikk meg på nervene, og Nick Cave ble for dyster. Det var nok lyd i vinden i dag. Etter å ha passert stedet med det ekle navnet Syltevorpa - smak på det - kunne jeg svinge inn på gårdsplassen til Lars og Randi som bor på Hollingen utenfor Molde. Og som bestilt på sms; ball og salt kjøtt ! Ahhhhh, det er mat det. Og jordbær og is til dessert, det er hva jeg kaller en smak av sommer.


God velkomst i Molde!

Jeg har hatt noen halvlange etapper noen dager nå for å få med meg noen hygelige visitter, og kanskje også restituere litt. Kjenner imidlertid at jeg begynner å føle en viss rastløshet etter å gjøre noen gode etapper sørover. Ikke fordi jeg vil at turen skal ta slutt enda, men for å få kontroll ift. tid. Jeg har ikke helt oversikt over distanse/tid på den gjenstående delen. Dessuten virker terrenget nå å være mer kupert, og gjennomsnittsfarten synker. Satser derfor på tidlig start i morgen. Ferge til Midsund og videre over til Brattvåg, så får vi se hva sunnmøringene har å by på.

Har sett nyheter for første gang på lenge i kveld, og to vil jeg kommentere:

- Jeg har selv vært på Hollenderen på Kvaløya, der et brødrepar omkom i dag. Min gode venn Christian tok meg trygt over en heller spooky egg på vinteren, faller man der faller man langt.

- Også Oddbjørn Hjelmeset da, Peltonen ski !! Ja, ja, han er vel så gammel at han skal rake med seg de siste slantene han kan. Får håpe skiene ikke er tilsatt noen ulovlige stoffer.


Traktoregg på Averøy

1 kommentar:

  1. Heia

    Ahh, ananasbrus vil alltid minne meg om mine sommere i Vistdal (Nesset kommune) utenfor Molde. Mamma er derfra og det var en ny eksotisk smak for en nordlending (tror vel ikke jeg hadde spist noe særlig ananas heller:)
    Håper romsdalingene er hyggelige trafikanter og at du suser sørover i ditt drømmetempo. Har stor glede av å lese bloggen din- og stilstudier av tyske turister. God tur videre!
    Toril

    SvarSlett