onsdag 3. juni 2009

Dag 5: Kvænangen - Lyngseidet - 114 km

Et fint opphold på Sekkemo camping i Kvænangen. Det var bare Manfred aus Deutschland og jeg som bodde der, Manfred for 14 året på rad i sin lille campinghytte. Fast gjest mao., så fast at han tok seg av betaling og skrev ut kvittering og greier. Eieren av campingplassen så jeg ikke noe til, hun opplyste på mobil at det bare var å slå seg til og evt. legge igjen penger i kjøkkenskuffen hvis ikke Manfred var der. Hjelpsom og positiv som alle jeg har møtt på turen så langt.

Det ble tung klatring opp til Kvænangfjellet. Det var på med iPod'en og Kraftwerks "Tour de France", se Carlos Sastre for seg og tråkke til. Ned fra fjellet (med nysnø på toppene) var det halvannen mils utforbakke. Varm på toppen, kald på bånn. Det tok meg ca. 2 mils sykling å få igjen varmen. Innover langs Straumfjorden var det god medvind, og jeg lå i ramma og gjorde 30 km/t +. Lunsj etter 5,7 mil på Storslett, herlig kyllingwok.


Nå sitter jeg på Sørkjosen lufthavn, gode kolleger (Arne og Johnny) har sluppet meg inn i varmen og gitt meg tilgang til en pc, litt lettere å skrive på enn de bitte små knappene på telefonen (unnskyld alle skrivefeilene). Jeg skal sykle videre til Olderdalen etterpå, der ferga går over til Lyngseidet. I overskriften har eg juksa litt, jeg får se om jeg rekker siste ferge kl 8.30. Uansett, i morgen blir det Tromsø, det gleder jeg meg til. Så Roger, bare re opp gjestesenga og ha nok varmtvann til dusjen.

Inntrykkene så langt ? Veldig mye klima ! Selvfølgelig flott natur. Porsangerhalvøya/Finnmark var ganske øde. Troms er veldig flott med sine tinder, selv om de gjemmer seg for meg i noen hvite dotter som ligger på ca. 500 meter. Lyngsalpene har jeg gledet meg til lenge, hvis jeg ikke får se dem, ja da klikker jeg ! Den gule kulen har heller ikke i dag vist seg.

Ellers var som sagt i tidligere innlegg Sennalandet en drøy opplevelse. Der herjet naturkreftene med meg, og jeg var litt småengstelig når det snødde og blåste så kraftig, og det ikke var mulighet for å stoppe føre jeg var kommet ned fra fjellet. Jeg kjører litt musikk hver dag, og denne dagen satte jeg på "Pilegrim" med Odd Nordstoga (en veldig fin plate), men når han satte i å synge "du skal aldri koma heim" skiftet jeg fort til "vidare, vidare min song". Ellers vil jeg si at Raga Rockers fungerer bra til sykling. I Finnmark vurderte jeg sterkt Mari Boine "Eight Seasons" som et lite nikk til landsdelen, men jeg er ikke blodfan for å si det sånn. Troms byr imidlertid på mange muligheter, Røyksopp el. Biosphere ? Vi får se.

Jeg skal komme tilbake med noen produktanmeldelser. Her nøyer jeg meg med en omtale av de vantette og vindtette hanskene "Seal Skinz". En fornærmelse mot selens vannbestandige hud/skinn. Hanskene er kalde og våte, og klin umulig å dra på seg med frosne hender. Løp og reklamer !

Vel, først en prat på vaktrommet, og så videre til Lyngseidet.


''Le Alpe de Kvænangsfjellet''


Sørkjosen lufthavn

2 kommentarer:

  1. Vi gleder oss over annen vindretning.Vi ser sol i nord på værkartet. Kjempespennende å følge med på turen, fine,fortellende bilder.For å si det med GP-Maria: Hold on, be strong!

    SvarSlett
  2. Flott,Eirik. God fortellerevne med ledsagende bilder. Gleder meg til å følge videre, God tur!
    vh gamle Erik

    SvarSlett