tirsdag 23. juni 2009

Dag 25: Bergen - Sveio - 123 km


Bryggen i Bergen

Etter et hyggelig familiebesøk var det både fint og rart å trille gjennom Bergen sentrum på sykkel og vite at jeg hadde kommet meg hele veien fra Nordkapp for egen maskin. Veien ut av byen hadde brodern forklart nøye, så det gikk veldig greit, med unntak av at jeg plutselig stod på Trollhaugen og hadde kjørt meg litt fast. Jeg fikk en punktering og en girwire som røyk, og en masse annet plunder og heft med utstyret som jeg ikke skal kjede dere med. Men jeg var ikke avgårde før kl 15. Greie sykkelforhold ut til Os, der jeg tok en av de helt nye fergene som går på gass over til Fitjar. Vestsiden av Fitjar og Stord var fin sykling i varm ettermiddagssol. Det var nå oppstått en ulyd i bakhjulet som bekymret meg litt, kan virke som et lager har gått. Bestemte meg under tvil for å fortsette, i håp om at alt holder til Haugesund. Derfor fortsatte jeg over de imponerende bruene til Bømlo og syklet helt syd i kommunen og rakk siste ferge kl 22 til Sveio såvidt det var. Så nå ligger jeg i telt 25 km nord for Haugesund. Knotten holdt på å spise meg opp her, så teltingen gikk fort. Idiotisk plass jeg har funnet, helt inntil veien, men jeg orket ikke lete lenger. Alt i alt en fin og sommerlig sykkeldag her på vestlandet, men de tekniske problemene er distraherende. Turen videre til Stavanger går over Karmøy, og i oljebyen har jeg enda et onkelbarn som jeg gleder meg til å besøke. Og så kommer guttungen dit for å være med far på turen videre til Lindesnes, som nå ikke virker langt unna. Stas.


Årets lengste dag i Sveio

2 kommentarer:

  1. Heia Eirik. Nå er det virkelig ikke langt igjen. Tenkte ikke på det når du var hos oss, med møkkaværet i Finnmark og det hele, men jeg misunner deg turen. Må være en deilig frihetsfølelse. Selv om jeg ikke er helt sikker på at understellet (he-he) er enig. Lykke til de siste dagene. Hilsen Roger

    SvarSlett
  2. Arec m.mannskap har vært her, og vi rømte til båten. Nå gleder vi oss til treff på Lindesnes.Nyt siste strekk -

    SvarSlett