onsdag 24. juni 2009

Dag 26: Sveio - Stavanger - 97 km

I solidaritet med arbeidere i alle land som ikke har vett nok til å være ute å sykle disse fine sommerdagene, stod jeg relativt tidlig opp i dag for å sykle de 25 kilometrene inn til Haugesund, for om mulig finne en sykkelkyndig som kunne stille en diagnose på bakhjulet mitt. Underveis fikk jeg et innfall om å ta en avstikker til Ryvarden fyr og ta frokosten der (ligger rett innenfor Sletta, der hurtigbåten gikk på Bloksen for noen år siden)(...og Vamp har spilt inn plate der). Det var imidlertid litt innviklativt å finne fram, så jeg fortsatte til Haugesund. Ingen særlig hjelp å få, så jeg tok en rolig frokost på torget foran det litt uvanlige rådhuset, stort og rosa. Faktisk ganske flott. Jeg har kommet sjøveien til Haugesund før og ikke sett så mye av byen, men jeg må si det virker som en ganske fin by egentlig.


Frokost i Haugesund

Nok en av mange brokryssinger på turen, over Karmøysundet til ..... riktig Karmøy. Jeg har ikke vært klar over at det er så mange måter å bygge bru på. Lurer på hvilken som er den tryggeste.

På Avaldsnes var jeg innom og så på Olavskirken og ruinene etter Harald Hårfagres(Big Sexy Hair, Tore) kongssete. Særlig kirken var flott. Et sagn sier at hvis bautasteinene som står inntil kirken kommer i berøring med selve bygget, ja da kommer dommedag. Prestene skal ha forhindret dette ved å hogge toppen av bautesteinene etterhvert som de nærmet seg veggen. Løsningsorienterte, tok saken i egne hender.

Ellers var det strøken sykling utover Karmøy. Sykkelrute 1 (Nordsjøveien) er merket rett som det er, og når traseen er flat, vinden i ryggen og sola skinner, ja da kan man ikke klage. Jeg må innrømme at dekket på sykkelveiene stort sett er ganske ujevnt, og at det frister å legge seg i vegbanen. Men i dag hadde jeg god tid, skulle bare til Skudeneshavn, så jeg fant meg i å humpe rolig avgårde (og så kunne jeg droppe hjelmen i varmen). En nytelse å sykle i det fine sommerværet, og all natur har sin sjarm. Steingjerdene og de gamle grunnmurene som står igjen, grønt beitelandskap og Nordsjøen i vest er bra kulisser for transport sørover.

Jeg stusset på en enslig vindmølle et godt stykke ut i havet, trodde vi her i landet bare hadde vindmøller på land ? Forklaringen fikk jeg av svoger; et prøveprosjekt med første flytende vindmølle, nettopp utplassert. Ellers har Karmøy noen usannsynlig fine sandstrender. Helt på høyden med de beste i utlandet på dager som dette. Men en ting skjønner jeg ikke, hvordan kan så mange være så brune på den første soldagen ?


Skuddneshavn er verdt et besøk!

Skudeneshavn er en perle. Den gamle bebyggelsen er minst like fin som på sørlandskysten. Trange smug, små hvite trehus som ligger tett i tett, og veldig fint bevart. Jeg hadde noen timer til overs før ferga gikk, og fant en fin strand for mat og avslapning. Våget meg til og med på et bad i sjøen, og så et til. Fikk ikke direkte krampe, så det må ha vært noe over ti grader. Kunne til min tilfredshet konstatere at jeg på bein og armer hadde skiller, der det var en markert rødfarge nedenfor og tilsvarende hvit farge ovenfor. OK at folk ser jeg er syklist, og ikke bare en eller annen forfengelig jålebukk som ligger på stranda for å ta seg ut.


Nei takk, det går greit uten...


Dagens veibilde, ser det ok ut?

1 kommentar:

  1. Eirik, jeg er svært underholdt av dine artige skildringer og imponert over den ledige og underfundige stilen over dine betraktninger. Du setter en ny standard for reiseskildringsblogger!

    SvarSlett